Mobbning och NO
Två stora nyheter samma dag:
1. BEO kräver rekordskadestånd för mobbad elev.
2. Åttondeklassarnas kunskaper i matematik och NO har enligt den senaste TIMSS-undersökningen sjunkit.
Finns det ett samband? Det tål att fundera på.
Jag vill inte på något sätt förringa problemen med mobbning eller kränkande behandling, eller de plågor mobbade elever tvingas utstå. Och i de fall skolorna brister i att upptäcka eller åtgärda måste detta påtalas. Jag undrar bara var det individuella ansvaret tog vägen.
Om en vikarie kör ner en spånsug i halsen på en elev, är det kommunens skattebetalare som ska stå för skadeståndet (via skolan) eller är det den individ som gjort övergreppet?
Vem ska ytterst ställas till svars för att en elev misshandlats på det sätt som det beskrivs i BEOs utlåtande? Den skola som trots åtgärder inte lyckats få stopp på det hela eller de elever som stått för övergreppen?
Jag bara frågar.
Matematik är det "kärnämne" flest niondeklassare saknar betyg i. NO-ämnen tillhör ständigt toppen av de ämnen totalt eleverna saknar betyg i. Beror det på bristande kunskaper i övergången mellan klass- och ämneslärarsystem eller på att vi i tonåren misslyckas med att få eleverna intresserade av ämnena?
Återigen, jag bara frågar.
Kom gärna med era svar, eller reaktioner. En levande blogg förutsätter debatt.
Men jag vill påpeka att inlägg som inte handlar om skola rensas bort.
1. BEO kräver rekordskadestånd för mobbad elev.
2. Åttondeklassarnas kunskaper i matematik och NO har enligt den senaste TIMSS-undersökningen sjunkit.
Finns det ett samband? Det tål att fundera på.
Jag vill inte på något sätt förringa problemen med mobbning eller kränkande behandling, eller de plågor mobbade elever tvingas utstå. Och i de fall skolorna brister i att upptäcka eller åtgärda måste detta påtalas. Jag undrar bara var det individuella ansvaret tog vägen.
Om en vikarie kör ner en spånsug i halsen på en elev, är det kommunens skattebetalare som ska stå för skadeståndet (via skolan) eller är det den individ som gjort övergreppet?
Vem ska ytterst ställas till svars för att en elev misshandlats på det sätt som det beskrivs i BEOs utlåtande? Den skola som trots åtgärder inte lyckats få stopp på det hela eller de elever som stått för övergreppen?
Jag bara frågar.
Matematik är det "kärnämne" flest niondeklassare saknar betyg i. NO-ämnen tillhör ständigt toppen av de ämnen totalt eleverna saknar betyg i. Beror det på bristande kunskaper i övergången mellan klass- och ämneslärarsystem eller på att vi i tonåren misslyckas med att få eleverna intresserade av ämnena?
Återigen, jag bara frågar.
Kom gärna med era svar, eller reaktioner. En levande blogg förutsätter debatt.
Men jag vill påpeka att inlägg som inte handlar om skola rensas bort.
Kommentarer
Trackback