Utländsk syn på förskolan

Ben Kersley skriver i Times Educational Supplement 6 februari om skillnaden mellan engelsk och svensk förskola. Han bor i Sverige och hans barn går på ett svenskt "dagis" som fått namn efter en av Astrid Lindgrens böcker.
Först var Kersley förvånad över att barnen på frågan om vad de gjort i skolan under dagen svarar "Vi har lekt". Han jämför med engelska barn, som redan vid fyra och ett halvt års ålder sätts i formell skola. Och går de i "nursery" får de engelska föräldrarna, som ibland för en dag betalar lika mycket som de svenska för en månad, vid hämtningen ofta kort där personalen kryssat för vad barnen gjort under dagen.
Men Kersley konstaterar att lärande fortgår även om det inte pågår formell undervisning. Merparten av femåringarna har skaffat sig grunderna i läsning och räkning, och de kan utan vidare räkna till tio på engelska.
Kersley menar att det är Astrid Lindgrens syn på barn som slår igenom i svensk förskola. Han kallar henne "unofficial ambassador for play and imagination".
Hela artikeln är en hyllning till svensk förskola och de ideal som styr den, och Kersley berättar hur hans barns förskola har praktikanter från flera olika länder, som tillbringar en månad där för att lära sig om det svenska systemet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0